svar på tal



-Hejsan. tack så mycket, är sjukt kul att kunna inspirera andra människor!! 

alla frågar mig om tips hela tiden men det är faktiskt så enkelt som '' kalorier in, kalorier ut'' lättare sagt än gjort, jag vet! men egentligen kan du äta vad du vill, bara om du tränar bort det sen då, men det är ju självklart mycket lättare att gå UPP än NER. jag har egentigen inga tips. träna, ät hälsosamt, prova dig fram med det som funderar för DIG, alla är olika. så som alla olika dieter. GI och LCHF tex. då man utesluter alla kolhydrater och äter fett istället. det KAN vara bra för vissa men för vissa inte. alla behöver olika bränsle. vissa kan klara sig utan kolhydrater men vissa kan inte det. dom kanske bara behöver fett medans en annan kanske bara behöver kolhydrater men inge fett ? man får prova sig fram, lära känna sin kropp. 

som bilar tex. vissa går på Diesel och vissa på ''vanlig'' bensin. lika med våra kroppar. dom behöver olika bränsle för att klara av dagen. 

min ''historia'' haha lite roligt.. jag var VÄLDIGT lat. herregud. gick inte en meter i onödan. vi säger för ca..... 2 år sen kanske de var ? i alla fall. jag spelade (spelar) basket då för 2 år sen 1 gång i veckan och gympa i skolan 1 gång eller kanske det var 2 gånger i veckan ? det var min träning då. sen käkade jag allt jag kom åt. hade inte en susning vad kalorier, kolhydrater eller nånting var. kommer inte riktigt ihåg hur jag fick ''upp'' ögonen för det heller menmen.. insåg att jag inte kunna leva som jag gjorde och vela prova lite nytt. 

att vara ute och springa där folk kunna se mig var inte ens ett val! nejnej. det var ju aaaalldeles för pinsamt! så jag var ute och gick promenader bara, här runt i stensätra den s.k ''trekanten'' på 4,3 km ungefär. och ungefär då köpte vi en crosstrainer också så den fick bli min träning. körde den hela tiden, varje dag. där fanns det en ''kalori räknare'' så började bi lite beroende utav kalorier.. kollade vad allt jag käka innehöll osvosv. så jag kunna ha ''koll'' på vad jag ätit och vad jag sedan skulle träna ''bort''.. började läsa massvis med träningsbloggar och även ätstörningsbloggar.. blev beroende utav dom också. läste dag in och dag ut vad dom käkade och lärde mig utav dom vad allting innehöll. blev beroende utav de och eftersom jag inte körde så mycket förbränningsträning så började jag äta jättelite och det jag tyckte då, var nyttigt. 

gick ner i vikt och min s.k diet visade resultat. men jag kunna ju inte svälta mig förevigt så när jag började äta normalt igen gick jag upp allt de jag gått ner. tappade träningssuget och blev frustrerad. 

cykla istället för att ta moppen, gå istället för att ta cykeln. vardags motion ger mer än vad man tror! det var lite så jag började också. åker aldrig med min moppe längre.. ät sallad istället för pizza, fullkorn istället för vanligt, vatten istället för läsk osv. byt ut sådana små saker i livet. början är alltid värst men det blir lättare sen. ge det tid!!

ett nyårslöfte jag hade var att gå ner 7 kg. så började träna igen. gick promenad efter promenad. kommer ihåg första gången jag skulle ut och springa på riktigt första gången med mamma den där ''trekanten''. det var det v ä r s t a jag vart med om. trode jag skulle få en hjärtattack och dö eller något haha. våga inte springa och det kändes som om alla tittade snett på mig när jag sprang där. kände mig bara klumpig och tänkte bara på hur jag såg ut.. inte bra! men vågade i alla fall mig ut på springturer. dissade dom där ätstörningsbloggarna och läser fitness bloggar istället! sätt upp delmål, sikta inte på det stora målet på en gång. 

här är jag nu, idag, ca 20kg lättare. bättre kondition än jag någonsin haft. tränar kanske mer än jag orkar, är beroende av choklad, tänker kanske lite för mycket på kalorier.. vem vet. jag är inte framme än, jag har en bit kvar. jag siktar inte på att gå ner nå mer, 20 kg är myyyyycket mer än vad jag någonsin hade kunnat ana. jag provar fortfarande mig fram, har inte riktigt hittat mig själv än. letar efter en balans i livet. svälter, hetsäter. inge bra! hitta din egna balans i livet. nu under sommren har jag gått upp 2-3 kg. men det är sommar ffs !!! njut.

våga ut och spring, våga gå till gymmet, våga svettas, våga flåsa, våga!! ingen bryr sig! om du ska ut på en springtur, VAD exakt är det värsta som kan hända ?! att du inte orkar ? ja men gå då!! jag går jämt när jag inte orkar. jag springer inte 8 km non stop inte! men vem bryr sig ?! allt är bättre än inget! 











Kommentarer
Postat av: Anonym

Åååh tack så jättejättemycket!! Jättetacksam för svar, förstår inte hur man kan vara så otroligt duktig, och så ung. Tacktacktack!!

2011-07-29 @ 20:03:38
Postat av: Jenny Fohlin

Jävlar Julia!! MASSA CRED TILL DIG!! FYFAN VAD GRYMT

2011-08-05 @ 12:22:51
URL: http://ynnejs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0